جاذبه های گردشگری بیرجند

جاذبه های گردشگری بیرجند

بیرجند

چهارشنبه 14 تیر 1396
2789

1. باغ و عمارت رحیم آباد

مجموعه باغ و عمارت رحیم آباد در شهر بیرجند و در روستایی با همین نام واقع شده است.مجموعه تاریخی رحیم آباد شامل حصار، برجهای نگهبانی، باغ، عمارت اصلی، حوضخانه، عمارت کلاه فرنگی، اصطبل و فضاهای خدماتی می باشد. در سه گوشه حصار گلین باغ بقایای برج ها مشهود است و تنها برج شمال شرقی بنا با ساخت عمارت به کلی از میان رفته است. محور اصلی باغ در حدفاصل دو عمارت و در خط تقارن طولی آن می باشد. این محور با دو حوض، یک استخر و درختانی در دو سوی مسیر از سایر نقاط متمایز شده که خود جلوه ایی است از الگوی باغ ایرانی. همچنیـن ایـن عمـارت دارای طاقنـماهای تـزئینی و تزئـینات رسمی بندی می باشد. قدمت این بنا حداقل به دوره زندیـه بر می گردد. در مرکز باغ عمارتی ساخته شده که ویژگی های معماری آن تداعی کننده نوع معماری اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است.

2.خانه اعتمادی نیا

نای تاریخی خانه اعتمادی نیا در مرکز بافت تاریخی شهر بیرجند بنایی است فاخر با ویژگیهای معماری مناطق گرم و خشک ایران که چینش فضاهای معماری و طراحی آن کاملا با خصوصیات اقلیمی ومنطقه و نیز شرایط اجتماعی و اعتقادی مردم همخوانی دارد. ورود به بنا از دو طریق ممکن است.ورودی اصلی در جبهه غرب آن و ورودی دوم ور جبهه شرق ساختمان قرار دارد. پس از ورودی، هشتی به عنوان فضای مکث و سپس راهرو که با یک چرخش دید مستقیم به حیاط را محدود میکند و سپس حیاط بزرگ بنا قرار دارد. پیرامون حیاط فضاهایی با کاربریهای مختلف قرار دارد و نمای حیاط نیز با آجرکاریها تزیین شده است.

3. آبشار گیوک

آبشار گیوک در انتهای دره ای سرسبز واقع شده و در سال های اخیر به دلیل ایجاد سد گیوک از زیبایی آن کاسته شده است ولی هنوز هم میعادگاه صدها علاقمند به طبیعت در ماه های مناسب سال است. برای دسترسی به این آبشار از ابتدای جاده بیرجند به خوسف و در کنار شهرک صنعتی، مسیری فرعی به سمت جنوب واقع شده که پس از گذشتن از روستاهای دهنو، زینی و نوکند، به گیوک منتهی می شود. این محل دارای سد و آبشاری زیباست که با تابلوهایی مشخص شده است. آبشار گيوک در نزديکي روستاي گيوک در پنج کيلومتري جاده بيرجند به کرمان واقع است. اين محل داراي سد و آبشاري زيباست که با تابلوهايي مشخص شده است. باغات زرشک، بادام، توت، انگور و زردآلو در اين مسير خودنمايي مي کنند.

4. عمارت کلاه فرگی

کلاه‌فرنگی بیرجند یا ارگ حسام ‏الدوله، منسوب به امیر حسن خان شیبانى، در مرکز شهر بیرجند در استان خراسان جنوبی قرار دارد.این ارگ به شکل شش ضلعى و در رأس به شکل مخروط و به رنگ سفید مى ‏باشد. این اثر تاریخی که زمانی مقر حکومتی بود از یادگارهای اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار می‌باشد.فضای پیرامون این مکان دارای طاق نماهای تزیینی با مقرنس‌های زیبا می‌باشد به تعداد طاق نماها، سکوهای کوتاهی در بخش تحتانی آن تعبیه شده است.

نظر بدهید