جاذبه های گردشگری همدان

جاذبه های گردشگری همدان

همدان

یکشنبه 18 تیر 1396
3240

1. دهکده تفریحی گردشگری گنج نامه

مجموعه‌ی تفریحی، توریستی و ورزشی گنج‌نامه‌ی همدان در میدان گنج‌نامه و در ۵ کیلومتری غرب شهر همدان و کوه‌های الوند قرار دارد. آب و هوای مطبوع کوهستان، دره فرح‌بخش الوند و چشم‌انداز زیبای دشت میشان جذابیتی را پدید آورده که گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می نمایدسنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه، نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند در فاصله ۵ کیلومتری جنوب غرب همدان و در انتهای درهٔ عباس‌آباد حکاکی شده‌است.کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان،بابلی و عیلامی قدیم نوشته شده‌اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته‌است و پهنایی معادل ۱۱۵ سانتی متر دارد. متن بابلی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن عیلامی در ستون سوم قراردارد.

2. دریاچه و سد اکباتان

دریاچه و سد اکباتان همدان از بزرگراه ملایر به فاصله ۱۰ کیلومتری شهر همدان، جاده فرعی آسفالته ای منشعب می شود که تا سد اکباتان ۶ کیلومتر فاصله دارد. دریاچه‌ای زیبا که با وجود فضای سبز و امکانات تفریحی و گردشگری، مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. از تفریحات این دریاچه ورزش‌های آبی مانند قایقرانی و اسکی روی آب است. به منظور راحتی مسافران و گردشگران، امکاناتی چون رستوران و مهمانسرا در این منطقه‌ی تفریحی ساخته شده است.

3. آرامگاه بابا طاهر عریان

باباطاهر از شعرای مشهور و از بزرگان طریقت، در اوایل قرن پنجم هجری یعنی در دوران باروری دانش و معرفت ایران، در همدان به دنیا آمد.قدمت مقبره اصلی بابا طاهر به دوره سلجوقیان می‌رسد و در قرن ششم قمری یک برج 8 ضلعی آجری روی قبر بابا طاهر ساخته شد.رامگاه بابا طاهر در زمان خود از جمله شاهکارهای معماری بوده که طرح اصلی آن از معماری‌های قرون 7 و 8 قمری گرفته شده است.
برج آرامگاه که بر قاعده 8 ضلعی قرار گرفته، از سطوح فوقانی تپه 30/20 متر ارتفاع دارد.

4. غار علیصدر

با عنوان طولانی‌ترین غار آبی جهان، یکی از انگیزه‌های مهم و بخش جذاب و به‌یادماندنی سفر گردشگران به همدان است.غار عليصدر در ارتفاعات ساري قيه ( صخره زرد)‌به وجود آ مده است.در اين كوه دو غار ديگر به نامهاي سوباشي و سرآب وجود دارد كه ترتيب 11و 7 كيلومتربا غارعليصدر فاصله دارند به لحاظ گسترش زياد لايه هاي سنگ  آ هك متبلور در منطقه امكان ارتباط بين غارهاي مذكور با غار عليصدر وجود دارد.غار عليصدر از بسياري جهاد علي الخصوص به علت وجود گذرگاههاي ممتد آبي و درياچه هاي وسيع و قابل قايقراني كه در سرتا سر غار گسترده شده اند يك از زيبا ترين جلوهاي طبيعي ايران وجهان و پديده اي  منحصر به فرد در نوع خود ميباشد

5. آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه ابوعلی سینا بنای یادبود شیخ الرئیس ابن سینا؛ فیلسوف، دانشمند و پزشک مشهور ایرانی است که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان قرار دارد.مقبره «ابن سینا» در دره «مراد بیک» در ضلع غربی خیابان «ابوعلی» همدان یعنی خیابانی که از مرکز شهر رو به جنوب و کمی مایل به غرب امتداد دارد واقع است و در کنار آن قبر «ابوسعدی دخدوک» قرار گرفته است. این است که معمار بنا در قسمت زیرین، روحیهی بناهای مصر، ایران و یونان قدیم را با تمام عظمت و جلال آنها نشان میدهد و در قسمت زبرین، روش معماری مقبرهی «قابوس» رعایت شده است.

6. سراب گیان

سراب گیان در فاصله 20 کیلومتری شهر نهاوند قرار گرفته است.از میدان عارف شهر نهاوند وارد جاده دهنو شوید و پس از طی 15 کیلومتر و گذشتن از دهنو و حسین آباد به شهر گیان میرسید البته از کنار شهر گیان مسیر را ادامه میدهید و پس از طی 5 کیلومتر دیگر به سراب گیان میرسید.کل مسیر 20 کیلومتری آسفالت بوده و 5 کیلومتر آخر طبیعت زیبا و سبزی دارد.در تپه های اطراف سراب نیز جنگلهای بلوط و بعضی میوه های کوهی وجود داره که بقایای جنگلهای زاگرس میباشد .
در انتهای سراب گیان یه مسیر کوهنوردی به قله گاچال وجود داره و یه جانپناه هم در میانه مسیر میباشد .

 

 

نظر بدهید