جاذبه های گردشگری سمنان

جاذبه های گردشگری سمنان

سمنان

شنبه 31 تیر 1396
2716

1. جنگل ابر 

جنگل ابر یکى از دست ‌نخورده‌ترین جنگل‌هاى ایران است که در ۳۵ کیلومترى شمال شرق سمنان قراردارد.جنگل ابر از جنگل‌های زیبا و خوش‌آب و هوای استان سمنان است که در 50 کیلومتری شمال شرق شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستای ابر قرار دارد.این جنگل با 35 هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور است و از آنجا که فضای این جنگل را پوششی از ابر فرا گرفته به همین دلیل این جنگل را جنگل ابر می‌نامند [جنگل ابر به روایت همشهری].ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن درجه حرارت در فصل گرما و وجود چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع [جنگل ابر میزبان جشنواره نغمه و طبیعت] از شاخصه‌های این جنگل است.این جنگل در استان سمنان و در نزدیکى روستاى ابر واقع شده و تقریباً مرز استان سمنان و استان گلستان است.جایى که از ضخامت کوه‌هاى البرز کاسته مى‌شود و ابرهاى گرفتار در پشت این دیواره از لابه‌لاى دره‌ها به سمت جنوب سرازیر مى‌شوند؛ به همین خاطر تقریباً از بعدازظهر تا نیمه‌هاى شب با سرد شدن هوا چنان مى‌نماید که جنگل به روى ابرها سوار شده است.

2. باداب سورت

مجموعه‌ی شگفت انگیز چشمه‌های باداب سورت، دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه دماوند است. این نوع از چشمه‌های پلکانی طبیعی تنها در معدود نقاطی از کره‌ی زمین وجود دارند اما باداب سورت به خاطر رنگ زیبای نارنجی‌اش که در نتیجه‌ی غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن به وجود آمده، منحصر به فرد است.چشمه‌های پلکانی باداب سورت در مرز میان سمنان و ساری واقع شده است. این باداب‌ها که یکی از محبوب‌ترین و زیباترین نقاط کیاسر محسوب می‌شود، شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است.

3. قلعه پاچنار

در جنوب غربی میدان ابوذر و در محله اسفنجان سمنان آثار دو قلعه پر ابهت و قدیمی به چشم می خوره که به قلعه های پاچنار معروف هستند. این قلعه ها به صورت دژهای دوران باستان ساخته شده بودند و از زمره قلعه های بسیار مهم نظامی و دفاعی شهرستان به شمار می رفتند. بعضی ها قدمت و تاریخ بنای این قلعه ها رو به دوران طاهریان نسبت می دن. قلعه غربی پاچنار، بزرگ تر و وسیع تر از قلعه شرقیه. بیش از ۱۳ متر ارتفاع داره و دارای دو برج دیده بانی مدور به قطر دو متره که در دو گوشه قلعه واقع شده. قلعهٔ شرقی که در صد قدمی قلعه غربی واقع شده کوچک تر از قلعهٔ غربیه و دارای یک برج دیده بانی و نیمه ویرانه. در بنای قلعه از مصالح ساختمانی چون خشت های خام بزرگ و سنگ استفاده شده. قلعه غربی شامل دو طبقهٔ نامنظمه که با ۲۸ پله بلند و نامنظم به پشت بام راه داره. در این دژ چند خانواده سکونت دارند. بنای قلعه شرقی هم از خشت خامه و به علت احداث ساختمان دبیرستان دخترانهٔ هاجر، قسمتی از آن ویران شده و در حال حاضر کسی در آن سکونت نداره.

4. تنگه داستان

تنگ داستان در استان سمنان واقع است. یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان شاهرود که تا کنون ناشناخته مانده تنگ و آبشار داستان است که در ۷ کیلومتری غرب مجن در منطقه ای تحت عنوان دشن تلی و اسپید خاک قرار دارد. این آبشار زیبا و با عظمت در میان تنگه ای به نام داستان با ارتفاع ۱۲ متر در بین دو سنگ عظیم ‌الجثّه جاری است. فضای شگغت انگیز تنگ، فرم صخره ها و توپوگرافی منطقه بر زیبایی آن افزوده و مکان مناسبی برای صخره نوردی است. طول تنگ در حدود ۲ کیلومتر و عرض تقریبی آن ۵ متر است. در مسیر رودخانه آبشار های دیگری نیز با ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر دیده می شوند. تنگ داستان دارای ۳ آبشار است. آبشار اول که در ابتدای تنگ و در معرض دید همگان قرار دارد و ۲ آبشار دیگر در بالادست و در چشم انداز زیبای تنگ رستم قرار دارند.فضای تنگه مملو از ذرات ریز آب است که در اثر ریزش جریان آب روی سنگ ها ایجاد می گردد. ریزش آب آبشار با گذشت قرن‌ها موجب شسته شدن سنگ های آهکی کوه و ایجاد کانالی چند ده متری تا محل فعلی آبشار شده است. قسمت های فوقانی تنگ محل زیست کبوترهای چاهی است که پرواز آنها در میان صخره ها تماشایی است.

 

 

نظر بدهید