معروف ترین غذاهای خوزستان

معروف ترین غذاهای خوزستان

غذاهای خوزستان

سه شنبه 10 مرداد 1396
2992

1. قلیه ماهی

قلیه ماهی، یکی از مشهورترین و پرمصرف‌ترین خورشت‌های بومی و محلی استان خوزستان است که آشپزها و مادران هنرمند و خوش‌سلیقه‌ی آن، به کمک ماهی، پیاز، سیر، زردچوبه، نمک، فلفل، سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)، رب انار (در صورت تمایل می‌توان از رب گوجه‌فرنگی استفاده کرد)، تمبر هندی و روغن به طبخ این غذای لذیذ و دوست‌داشتنی می‌پردازند. معمولا قلیه ماهی را به عنوان خورشت در کنار پلو میل می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به این استان زیبا و پس از بازدید از عمارات و مکان‌های تاریخی، این غذای خوش‌طعم و پرطرفدار را تهیه و میل کنید.

2. حمیس توله‌ی دزفول (پنیرک)

در استان خوزستان، غذایی سنتی و بومی به نام حِمِیس توله (پنیرک) طبخ و مصرف می‌شود که با استفاده از گیاهی بومی به نام پنیرک صورت می‌‌پذیرد. آشپزهای این منطقه از کشور، با استفاده از سبزی توله که به گیاه پنیرک (نوعی گیاه که از خاصیت دارویی بالایی برخوردار است) نیز معروف است، پیاز، رب انار، نارنج، نمک، زردچوبه، فلفل و روغن، این غذای محلی و خوشمزه را تهیه می‌کنند. در واقع می‌توان بیان کرد که این غذا شباهت بسیاری به بورانی یا نرگسی دارد تنها با این تفاوت که در تهیه‌ی حمیس توله، از تخم‌مرغ استفاده نمی‌شود.

3. کبه عربی

یکی از غذاهای سنتی که در بین مردم عرب زبان خوزستان متداول است، کبه نام دارد. برای تهیه این غذا ابتدا برنج ها را با مقداری آب روی حرارت ملایم می پزند تا حدی که برنج ها مثل برنج شیر برنج شود. از طرف دیگر سیب زمینی را با رنده ریز رنده کرده و با برنج مخلوط می کنند. اگر بخواهند کبه یک دست تری داشته باشند این مواد را با هم چرخ می کنند. سپس یک تخم مرغ و کمی نمک و زردچوبه را به مواد اضافه کرده و ورز می دهند.

4. نافله

نافله یکی از چندین غذای سنتی و محلی خوزستانی‌هاست. گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی از مواد اصلی این غذای محلی هستند.

5.  ماهی صبور

 ماهی صُبور یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی این خطه از ایران به شمار می‌‌آید که در دیگر شهرهای جنوبی کشور نیز به عنوان خوراکی محلی و پرطرفدار شهرت یافته است. مادران و بانوان کدبانو و خوش‌سلیقه‌ی استان خوزستان با ترکیب موادی همچون ماهی صُبور، سبزی پلویی، سبزی ماهی (گشنیز و شنبلیله)، پیاز، سیر، نمک، فلفل سیاه، تمبر هندی و رب گوجه‌فرنگی به طبخ و تهیه‌ی این غذای فوق‌العاده می‌پردازند. از ویژگی‌های این غذای محلی می‌توان به نحوه‌ی پخت آن بوسیله‌ی آتش (کباب کردن روی آتش)، اشاره کرد که به دلیل عدم مصرف روغن، از ارزش غذایی دوچندانی برخوردار است. با توجه به ذائقه‌ی افراد خانواده، ماهی صُبور با پلو یا نان سرو می‌شود.

نظر بدهید