شیرینی های سنتی قزوین

شیرینی های سنتی قزوین

شیرینی سنتی قزوین

شنبه 14 مرداد 1396
4903

1. باقلوا

باقلوا از جمله‌ی این شیرینی‌های فوق‌العاده است که در انواع مختلف تهیه و طبخ می‌شود. در واقع گل سرسبد تمامی شیرینی‌های سنتی این استان را از آن خود کرده است که در انواعی مانند باقلوای سه رنگ یا لوزی و باقلوای گل یا پیچ تهیه و طبخ می‌شود. شاید یکی از گران‌ترین خوراکی‌هایی باشد که توسط مردم استان قزوین تهیه می‌شود. چرا که در تدارک آن از پسته، بادام، خاک قند، پودر هل، آرد، شربت قوام آمده، زعفران، گلاب، زرده‌ی تخم‌مرغ و شیر استفاده می‌شود. آن‌ها، معمولا این شیرینی خوشمزه و محبوب را برای پذیرایی از میهمانان، در ایام دید و بازدید نوروز و مراسم ازدواج جوانان تهیه می‌کنند.

2. نان بادامی قزوین (شیرینی بادامی)

تنوع شیرینی‌های سنتی در استان قزوین بسیار زیاد و قابل توجه است. شیرینی‌هایی تهیه شده از مغز انواع آجیل، میوه، خشکبار و ... که علاوه بر عطر و طعم فوق‌العاده، بیانگر تاریخ و هنر مردم این سرزمین نیز خواهد بود. شیرینی بادامی استان قزوین، بسیار خوش‌طعم بوده و از عطر مطبوعی نیز برخوردار است. آن‌ها برای تهیه‌ی نان بادامی از پودر قند، آرد، پودر بادام، پودر پسته، پودر هل و روغن جامد استفاده می‌کنند.

3. نان چایی

نان چایی بعد از باقلوا، از پرطرفدارترین شیرینی‌هایی است که در استان قزوین تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد. خمیر این شیرینی بسیار نرم و لطیف بوده و در دو نوع کره‌ای و معمولی تهیه می‌شود. نوع کره‌ای آنرا باید پس از تهیه، مصرف کرد تا بیات یا خشک نشود. مردم استان قزوین برای تهیه‌ی این خوراکی محبوب از آرد، کره، تخم‌مرغ، خاک قند، کنجد، زعفران، روغن، پودر هل، ماست و جوش شیرین استفاده می‌کنند. توصیه می‌کنیم اگر به استان قزوین سفری داشتید، حتما این شیرینی خوشمزه را تهیه و میل کنید.

4. کیک شربتی

کیکی زعفرانی و بسیار خوشمزه که از خوش‌طعم‌ترین شیرینی‌های استان قزوین است. در نهایت سلیقه و زبردستی قنادان قزوینی، پس از پخت کیک اسفنجی فوق‌العاده نرم، شربت شکر و زعفران بسیار خوش طعمی را روی کیک می‌ریزند که ماحصل آن کیک شربتی، از بهترین شیرینی‌های قزوین است.

نظر بدهید