زیباترین کتابخانه های جهان (1)

زیباترین کتابخانه های جهان (1)

زیباترین کتابخانه های جهان

شنبه 11 شهریور 1396
2714

1.  کتابخانه کنگره، آمریکا

کتابخانه کنگره آمریکا به عنوان بزرگترین کتابخانه در جهان از لحاظ طاقچه و کتاب‌ها شناخته می‌شود و در میان چندین ساختمان، قدیمی‌ترینشان ساختمان Thomas Jefferson است. شاید بتوان گفت در مجموعه این کتابخانه نیز ساختمان مذکور زیباترین ساختار را دارد و ساخت آن در سال ۱۸۹۷ به پایان رسیده است. این کتابخانه ساختاری نئوکلاسیک دارد که از ویژگی‌های آن می‌توان به پیچیدگی بخش داخلی ساختمان اشاره کرد. در این ساختمان شاهد نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی هستیم که توسط هنرمندان آموزش دیده آمریکا ساخته شده‌اند و نکته جالب در این ساختمان این است که توجه ویژه‌ای نیز بر روی طراحی خارجی آن صورت گرفته بود و ظاهر خارجی آن کمی متفاوت‌تر از شرایط فعلی آن بود و در این بخش شاهد برخی طلا کاری‌ها نیز بودیم و البته این موضوع نیز انتقادات زیادی را به خود جلب کرد. اکنون این ساختمان گنبدی از جنس مس دارد.

2. کتابخانه عمومی Villanueva، کلمبیا

شاید بتوان گفت مشهورترین کتابخانه در بین کتابخانه‌های جدید کلمبیا، Villanueva است. ساختمان این مجموعه عادی نیست ۹ از مصالح مورد استفاده بومی‌ها ساخته شده اما در نوع خود کاملا متفاوت است. در ساخت این بنا، سنگ‌های مورد نیاز از رودخانه اطراف جمع آوری شده است و چوب‌های مورد نیاز نیز از جنگل‌های آن منطقه به دست آمده‌اند و از افراد آموزش دیده محلی نیز برای ساخت این مجموعه استفاده شده است. طراحی این بنا نیز حاصل کار چهار دانشجویی است که در دانشگاه آن منطقه تحصیل می‌کردند و البته در طراحی آن به تهویه طبیعی هوا توجه داشته‌اند و تلاش کرده‌اند تا فضای داخلی ساختمان دمایی مناسب داشته باشد. اما تمام این تلاش‌هایی که در تمام آن‌ها قناعت دیده می‌شد باعث شده است که افراد این منطقه نیز بتوانند به منابع علمی مورد نیاز خود دست یابند.

3. اتاق مطالعه سلطنتی پرتغالی، برزیل

فعالیت کابینه پرتغال در ریو دو ژانیرو Portugues de Leitura بیشتر از هر جای دیگر خارج از پرتغال است. در این مجموعه تعدادی از کتاب‌های نادر نگهداری می‌شود و این بنا در سال ۱۸۸۷ تکمیل شده است و ساختار طراحی آن نیز به سبک Gothic-renaissance است که این سبک در زمان استعمار پرتغالی‌ها محبوب بوده. داخل این کتابخانه لوستر‌های خیره کننده‌ای دارد و یک نورگیر آهنی پر زرق و برق نیز در سقف این مجموعه قرار گرفته است که اولین نمونه در این کشور است.

4.  کتابخانه Clementinum National، جمهوری چک

این کتابخانه ملی از چندین ساختمان تشکیل شده است که یکی از آن‌ها نیز کلیسایی کوچک است که در قرن یازدهم میلادی ساخته شده و مربوط به Saint Clement است که نام این کتابخانه نیز از آن گرفته شده است. این کتابخانه ملی در سال ۱۷۸۱ تاسیس شده و به سبک Baroque ساخته شده است و از سال ۱۷۸۲ به عنوان کتابخانه کپی رایت مورد استفاده قرار گرفته است. این کتابخانه میزبانی از نمونه‌های تاریخی ادبیات چک را نیز برعهده گرفته است و برخی از آن‌ها نیز مربوط به Tycho Brahe می‌شود و در این مکان شاهد برخی از آثار شخصی Mozart نیز هستیم.

5. کتابخانه Wiblingen Monastrery، آلمان

این کتابخانه در سال ۱۷۴۴ ساخته شده و پس از کتابخانه ملی اتریش به سبک Baroque ساخته شده است اما در واقع شاید بتوان گفت در این کتابخانه شاهد تقلیدی ضعیف از نسخه اصلی هستیم. در بخش بیرونی این کتابخانه یک کتیبه قرار گرفته که متن نوشته شده بر روی آن معنای "در این بخش گنجینه تمام دانش و عمل قرار گرفته است" را دارد.

نظر بدهید