جاذبه های گردشگری  خوزستان

جاذبه های گردشگری خوزستان

خوزستان

شنبه 6 خرداد 1396
3949

1. خانه تیزنو دزفول

این خانه  یکی از بزرگترین و زیباترین خانه‌های محله قلعه است که در ضلع شرقی میدان اصلی این محله واقع شده است که امروزه به عنوان اداره میراث فرهنگی دزفول از آن استفاده می شود. خانه تیزنوی دزفول  هشت در ورودی دارد و با عبور از این درها، ایوان مرکزی را خواهید دید. ایوان دارای چندین اتاق‌است و غلام گردش، شبستان و شوادون از دیگر بخش های این خانه به حساب می آیند.

2. آبشار شوی

این آبشار در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول قرار دارد. این آبشار در نزدیکی مرز استان خوزستان و استان لرستان قرار دارد.این آبشار دارای ارتفاع ۸۵ متر و عرض ۷۰ متر می باشد . آبشار شوی به علت واقع شدن در ابتدای استان خوزستان از آب و هوای گرم برخوردار می باشد به همین علت جهت بازدید و بهره بردن از این طبیعت زیبا محدودیت زمانی وجود دارد.زمان بازدید از این آبشار از 15 اسفند تا اواخر فروردین می باشد.

3. ک‍ول‌ ف‍رح

این تنگه در 7 كیلومتری شمال شرقی ایذه است كه 6 نقش برجسته ایلامی در آنجا حجاری شده است.سنگ‌ نگاره کول فرح شامل 6 نقش برجسته است که به دوران عیلامیان (ایلام کهن) تعلق دارد.کول به معنی دره و فرح به معنی خوشحال است، با وجود اینکه دره‌های این منطقه عموماً تنگ و خفه هستند، اما این دره روح‌افزا و دلباز است.

4.  آرامگاه دانیال نبی در شوش

این آرامگاه در  مجاور تپه های تاریخی شوش ساختمان زیارتگاه دانیال پیامبر بنی اسرائیل واقع شده است.آرامگاه دانیال نبی در سال ۱۲۴۹ خورشیدی به دستور روحانی شیعه جعفر شوشتری و به دست حاج ملاحسین معمار پس از سیل ویرانگر همان سال که باعث تخریب بنای قبلی شده بود، ساخته شد و ضریحی در مرکز آن قرار گرفت. این گنبد دارای ۲۵ طبقه مضرس و دو پوسته است.

 5. سازه های آبی شوشتر

اين محوطه در جنوب پل بند گرگر و خيابان شريعتی در حد فاصل بين بند گرگر تا بند برج عيار قرار دارد.سازه های آبی شوشتر مجموعه ای به هم پيوسته از پل ها، بندها، آسياب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظيم هدايت هستند که در ارتباط با يکديگر کار می کنند.

 

 6.روستاى لیوس

 در ۷۳ کیلومترى شمال شهرستان دزفول در بخش سردشت روستاى لیوس واقع شده است. این روستا علاوه بر بافت زیباى تاریخى خانه ها ، داراى جاذبه هاى گردشگرى طبیعى و بكر شامل كوهستانها ،مراتع بسیار زیبا ، باغهاى میوه ، رود خانه، آبشار و... می باشد.از ابنیه تاریخى و مذهبى آن مقبره سید ولى الدین گوشه می باشد كه جد سادات گوشه و كاظمینى در دزفول است.این روستا از شمال غربی به کوه لنگر و از غرب به درة کول محدود می‌شود. ارتفاع آن از سطح دریا ۹۷۰ متر می‌باشد و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد.

 

نظر بدهید