جاذبه های گردشگری دزفول

جاذبه های گردشگری دزفول

دزفول

یکشنبه 18 تیر 1396
4019

1. روستای نور آباد دزفول

روستای نورآباد دزفول یکی از جذاب ترین مناطق دیدنی شمال خوزستان است. این روستا در بخش شهیون دزفول واقع شده و برای رفتن به آن بعد از قرار گرفتن در مسیر جاده ی شهیون در شمال شهر دزفول بایستی از روستاهای بیشه بزان، بازارگه، باغچه بان، ماشکار، آذنگ در جاده ی شهیون گذشت و روبروی روستای صالح آباد به سمت چپ جاده منحرف شد و پس از طی مسیر کوتاهی به صورت جاده خاکی، به این روستا رسید.ین روستا با داشتن باغ های زیبای انار، آبشاری حدودا ۲۰ متری، چشمه سارهای زیبا و منظره ی چشم نواز کوه های لنگر در شمال خود، در هر فصل از سال جلوه هایی زیبا از طبیعت را به نمایش می گذارد. علاوه بر طبیعت زیبا، نوراباد دارای بقایایی سنگی از بافت تاریخی و قدمگاهی موسوم به قدم گاه امام رضا علیه السلام می باشد که دیدنی های آن را به حد کمال می رساند.

2. تالاب هور مزرعه

هور مزرعه بين دو رودخانه دز و کرخه ( در جنوب دزفول) قرار گرفته است و بخشي از آب رودخانه شاوور به آن مي ريزد. آب هور مزرعه در فعاليت هاي کشاورزي ساکنين محل ( عشاير مزرعه و تنيس ) نقش مهمي دارد و نوعي برنج محلي ؛ معروف به برنج حويزه در حاشيه کمربندي اين هور کشت مي شود.

3. خانه تاریخی سوزنگر

از پیچ و خم کوچه های این شهر کهن که می گذری و  دیوارهای آجری بلند بر سرت سایه می افکند تا از گزند آفتاب در امان بمانی .خانه تاریخی سوزنگر دزفول یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر دزفول می‌باشد. این خانه با هویت معماری دزفول، زینت بخش بافت قدیم شهر دزفول است. در جداره‌های داخلی و سر در ورودی بنا تزئینات آجری متنوع با نقوش مختلف آجری از جمله گل زنجیری، گل نوساده، حصیری و دندان موشی وجود دارد و در میان آجرچینی فضاهای درونی خانه، آجر کتیبه‌داری به چشم می‌خورد

4. دره توبیرون دزفول

یکی از دیدنی های طبیعی بکر و شگفت انگیز شهرستان دزفول در فصول گرم سال دره توبیرون است.دره توبیرون ازجنگل و چشمه های آب فراوانی تشکیل یافته است که بدلیل کمی عرض دره و همچنین ارتفاع زیاد آن تمامی طول مسیر دره سایه بوده وبا توجه به نوع جنس زمین که متشکل از سنگ های رسوبی وکنگلوومرا و آب فراوان برروی شن های کف دره، سبب ایجاد کوران بادخنک حتی در فصول بسیار گرم سال نموده است.

5. رود دز دزفول

رود دز سومین رود پرآب کشور و یکی از ارزشمندترین جاذبه های طبیعی ملی است. این رود زیبا ار مرکز شهر دزفول عبور می نماید و مناظر زیبا و چشم نوازی را در این عبور می آفریند. همنشینی رود و غروب و پیوستن آسمان به آنها قرن هاست زیباترین و شگفت انگیزترین مناظر را به نمایش می گذارد .

 

نظر بدهید