تاریخچه قلعه امبر هند

تاریخچه قلعه امبر هند

تاریخچه قلعه امبر هند

چهارشنبه 1 شهریور 1396
3217

قلعه امبر (Amer Fort)، در شهر امبر در ۱۱ کیلومتری جایپور قرار دارد و یکی از معروف ترین قلعه های راجستان است. شهر امبر در گذشته ، قبل از جایپور، پایتخت این ناحیه بوده است. این قلعه قدیمی در سال ۱۵۹۲ توسط «راجا من  سینگ» با آجر و مرمر ساخته شد و دریاچه Maotha بر جذابیت آن افزوده است. با این که این قلعه، قدیمی است و از نمای بیرون هم قدیمی بودن آن کاملا مشخص است اما داخل آن بسیار زیباست و از ساختمان های زیادی مثل شش محل و سوخ محل تشکیل شده است.

در ساخت این قلعه، هم از معماری اسلامی و هم از معماری دین مردم هند، تاثیر گرفته شده است. این قلعه یک عبادتگاه و دروازه دارد که پادشاهان برای رفتن به قصرهای شخصی از آن دروازه استفاده می کردند.  قصرها، تالارها و جاذبه های محبوب زیادی در این قلعه وجود دارد. برای رسیدن به این قلعه باید ۱۰ دقیقه از تپه ها بالا روید اما این کوهنوری کوتاه به دیدن این قلعه زیبا و تاریخی می ارزد.

تاریخچه قلعه امبر

شهر امبر زمانی به نام Dhundar معروف بود و از قرن ۱۱ تا ۱۶ توسط کاچواها (قبیله ای روستایی) اداره می شد تا اینکه پایتخت، از این شهر به جایپور منتقل شد. فردی به نام «راجا من سینگ» در سال ۱۵۹۲ این قلعه را ساخت و در سال های بعد «راجا جی سینگ اول» آن را نوسازی و قسمت های دیگری را به آن اضافه کرد. در حالی که بیشتر بناهای قدیمی خراب و یا با ساختمان های جدید جایگزین شدند  اما این قلعه پس از تحمل سال ها حملات مختلف، همچنان پابرجاست.

معماری برج امبر

این قلعه نمونه ای زیبا از معماری باستانی هند است. حکاکی های سقف و دیوارها جلوه ای زیبا به این قلعه داده است و در آن می توانید نقاشی های زیبایی از روش های شکار در زمان باستان و نقاشی چهره حاکمان راجپوت را ببینید. این قلعه دروازه های زیادی دارد که هر کدام به روشی منحصربفرد ساخته شده اند. قلعه ۴ بخش مختلف دارند که هر کدام از آن ها دارای ورودی جداگانه ای هستند. ورودی اصلی قلعه، دروازه خورشید است که از آن جا به حیاط اصلی می روید. این دروازه که رو به سمت شرق قلعه است ورودی اصلی به قصر هم می باشد و موقعیت آن با توجه به طلوع خورشید باعث شده که اسم آن را دروازه خورشید بگذارند. «Jaleb Chowk» یکی از چهار حیاط اصلی قصر امبر است. در سمت راست ورودی قصر اصلی عبادتگاهی به نام «سیلا دوی» وجود دارد که گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. حیاط دوم به داشتن دو تالار عمومی «شش محل» و «سوخ محل» معروف است. معروف ترین جاذبه این محل «گل جادویی» است که بر روی مرمر حکاکی شده است.

نظر بدهید