نکات کویرگردی

نکات کویرگردی

نکات کویرگردی

یکشنبه 19 شهریور 1396
2603

با چه افرادی به کویر برویم؟
پیشنهاد می شود اگر تا به حال به کویر نرفته اید، برای گردش و اقامت در آن با تورهای طبیعت گردی که گردانندگان شان تجربیات خوبی دارند، همراه شوید

چه بپوشیم؟
این سوال ممکن است گاهی خنده دار باشد ولی برای سفر به کویر حتما باید از قبل تکلیفش را معلوم کنید. اولین و مهم ترین ویژگی لباس سفر به کویر باید پوشاندن بدن در برابر آفتاب، گرما، حشرات، خزندگان و حفظ تعریق معمولی بدن است. لباس های سبک با رنگ روشن که از مواد و الیاف طبیعی مانند پنبه تهیه شده باشند برای سفر به مناطق کویری مناسب ترین لباس ها هستند.

چه شلواری بپوشیم؟
بهترین انتخاب برای سفرهای کویری، شلوارهای ارتشی است که جنس شان صددرصد پنبه می باشد. گشادبودن، داشتن جیب های فراوان، بند بالای مچ، ضخامت در ناحیه نشیمنگاه و زانوها از مهمترین ویژگی یک شلوار ارتشی مناسب کویرنوردی می باشد.

چه کفشی بپوشیم؟
پاهای شما حساس ترین نقطه بدن تان به حساب می آید چرا که با آن راه می روید و اگر آسیب بینند یا زخمی شود سفرتان مختل می شود. کفش مناسب کویرنوردی، پوتین است. پوتین پاهای شما را در برابر نیش مار و عقرب محافظت کرده و با حمایت از زانوها، کمک می کند قدم های محکمی بردارید. البته توجه داشته باشید که قبل از پوشیدن پوتین حتما یک جوراب ضخیم به پا داشته باشید. اگر ساق پایتان نیاز به مراقبت بیشتر دارند می توانید از مچ بندهای ورزشی نیز استفاده نمایید.

پابرهنه راه نروید
هیچ وقت بدون کفش در کویر راه نروید، زیرا شن کویر پاهای تان را اذیت کرده و کم کمک دچار سوختگی سایشی می کند. مراقب باشید نوک پاهای تان دچار آفتاب سوختگی نشود، چرا که آفتاب سوختگی در این نقطه از بدن بسیار دردناک بوده و با وجود آن دیگر نمی توانید پوتین بپوشید.

محافظت از پوست
اشعه خورشید در کویر به صورت تابش مستقیم خورشید، گرمایی شن ها و سنگ های زمین، بادهای گرم  و بازتابش نور خورشید از زمین به پوست بدن آسیب می رساند.

عینک های مخصوص کویر، روسری های بزرگ و نخی برای پوشاندن گردن، استفاده از کلاه دولایه، ضدآفتاب های پوستی و کرم های مخصوص لب را برای محافظت صورت و بدن در برابر نور خورشید فراموش نکنید.

کرم ضدآفتاب مناسب
مواد تشکیل دهنده کرم های ضدآفتاب به دو شکل از پوست محافظت می کنند. آنها یا اشعه ماورای بنفش UV خورشید را جذب و راه عبور آن را مسدود می نماید و یا اشعه UV را منعکس و متفرق می کنند. کرم های ضدآفتاب براساس میزان توانایی شان در جذب و دفع اشعه UV درجه بندی می شوند که به صورت معمول SPF نامیده می شوند. برای انتخاب کرم ضدآفتاب، عدد ۱۰ را در عدد SPF آن ضرب کنید. اگر SPF کرم شما ۱۵ باشد، شما ۱۵۰ دقیقه یا ۲ ساعت و نیم می توانید در آفتاب بمانید. و اگر می خواهید مدت زمان بیشتری در آفتاب بمانید باید مجددا از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. در کویر باید از کرم های ضد آفتاب، ضدآب و ضدعرق استفاده نمایید.

نظر بدهید
Alternate Text
mino شنبه 11 آذر 1396

سلام ممنون از سایت خوبتون بخاطر مطالب مفیدتون. من خیلی وقته منتظرم با یک تور به کویر سفر کنم. شما تور کویرگردی دارید؟؟؟

Alternate Text
پاسخ مدیر به mino شنبه 11 آذر 1396

سلام خواهش میکنم.ما تمام عیمون رو میکنیم که مطالبی ارزنده به شما عزیزان ارائه کنیم. درحال حاضر تور کویرگردی نداریم چون تا الان متقاضی نداشتیم که به تعداد مورد نیاز برسه و الان هم شرایط آب و هوایی مناسب نیست. میتونید از طریق سایت یا شماره تماس با ما در ارتباط باشی.