فرهنگ و هنر چهارمحال وبختیاری

فرهنگ و هنر چهارمحال وبختیاری

چهارمحال و بختیاری

پنجشنبه 29 تیر 1396
2354

استان چهارمحال و بختیاری با مساحتی بالغ بر كیلومتر مربع در بخش مركزی فلات ایران بین كوههای غرب و جلگه اصفهان قرار گرفته است. این استان از شمال به شهرستان فریدن – از شرق به شهرستان نجف آباد- شهررضا وسمیرم در استان اصفهان و از مغرب به شهرستانهای ایذه و مسجد سلیمان استان خوزستان و از جنوب به كهگیلویه و بویر احمد محدود است.

 پوشش مخصوص زنان و مردان بختیاری

سال‌هاست که مردان بختیاری از چوقا که گاهی هم چوخا نامیده می‌شود استفاده می کنند که نوعی عبای دهقانی است و زنان بختیاری با سلیقه خاصی آنرا از پشم سفید طبیعی می‌بافند و در بافت آن از خطوط عمدی آبی تیره یا مشکی استفاده می‌کنند، یک قرن پیش یکی از خوانین بختیاری چوقا را به میان مردم بختیاری آورد که پیرزنی از توابع لرستان به او هدیه داده بود و پس از آن پوشیدن چوقا در بین مردمان بختیاری متداول شد.

و اما زنان پر تلاش بختیاری هم از لباس‌های محلی زیبایی استفاده می‌کنند، که از بهترین پارچه‌ها دوخته می‌شوند برای دوخت پیراهن زنان بختیاری چهار متر پارچه استفاده می‌شود که به صورت مدل چاک‌دار آن را می‌دوزند که از دو قسمت کمر چاک دارد و پایین آن به صورت کلوشی است، شلوار زنان بختیاری به قدری چین دار و گشاد است که مثل دامنی به چشم می‌خورد در دوخت این شلوار 10 متر پارچه استفاده می‌شود.

 از دیگر لباس‌های محلی می‌توانیم به می‌نا و لچک و جلیقه و کلجه که به صورت کت است و از بهترین و از بهترین مخمل‌ها درست می‌شود، اشاره کنیم.

صنایع دستی چهارمحال و بختیاری

قالی بافی، نمد بافی، چوخا بافی، گیوه دوزه، کلاه مالی، خورجین بافی، وریس، گلیم بافی، پلاس

 

نظر بدهید