جاذبه های گردشگری خراسان رضوی

جاذبه های گردشگری خراسان رضوی

استان خراسان رضوی

جمعه 16 تیر 1396
2887

1. پارک کوهسنگی

در دل دو رشته کوه سنگی در جنوب غربی شهر مشهد یکی از جاذبه های گردشگری و تفرجگاه های ساکنین دیده میشه که در ایام مختلف سال مراجعه کننده داره، به خصوص از قشر جوون و بچه سال. این پارک قدیمی و مثلثی شکل که به کوهسنگی مشهوره بعد از حرم مطهر و آرامگاه فردوسی پربازدیدترین مکان شهر به حساب میاد.

2. حرم مطهر رضوی،امام رضا(ع)

حرمِ امام رضا در مرکز شهر مشهد، استان خراسان رضوی، ایران؛ مدفن علی‌الرضاست که نزد مسلمانان شیعه به‌عنوان «حرم» گرامی داشته می‌شود و مقدس است. از بناهای پیوستهٔ برجستهٔ آن مسجد بالاسر (مدفن امام رضا) ( ۴۲۵ق/۱۰۳۳ م) و مسجد جامع گوهرشاد (ساختهٔ ۸۲۱ ق/ ۱۴۱۸م) است. حرم امام رضا مجموعه‌ای است با کانونِ آرامگاهِ هشتمین امام شیعیان، علی‌الرضا که دیگر مسجدها، آرامگاه‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، کتابخانه و موزه‌ها را دربرمی‌گیرد. بزرگترین مسجد جهان در اندازه (۲۵۰هزار مترمربع) و دومین مسجد بزرگ جهان در گنجایش (۵۰۰ هزار نفر) شمرده می‌شود.

3. آبشار آب گرم

در حاشیه جاده کلات نادر، آبشاری وجود داره که به دلیل آب گرمش به این اسم معروفه .آب این آبشار ۲۰ متری به شکل قابل توجهی گرمه و در واقع بین ۳۰ تا ۳۵ درجه حرارت داره . سرچشمه این آبشار چند کیلومتر آن طرف تر و وسط دشت قرار داره .آبشار و حوضچه آن بوي حمام هاي قديمي مي دهد و اين به خاطر همان گرماي آب است. درخت هاي انجير فراواني در مسير قرار دارد كه در تابستان- شهريور و آنطرفها - انجير كوهي فراواني خواهد داشت. علاوه بر انجير كوهي زالزالك كوهي- علف خرس- هم هم هست كه در همان تابستان ميوه هاي فراواني خواهد داشت.

4. ییلاق اخلمد

از مشهد که خارج بشین، درست در جاده منتهی به قوچان در فاصله ۸۴ کیلومتری به روستایی سرسبز می رسین به اسم اخلمد که پوشیده شده از باغ های میوه به خصوص سیب. در آخر رودخانه موجود در این روستا، آبشاری ۲۳ متری قرار دارهکه در تابستان های گرم مشهد هوا رو مثل بهار خنک و مطبوع می کنه.

5. پارک وکیل آباد (باغ وکیل آباد)

پارک وکیل آباد از تفرجگاه های قدیمی و زیبای مشهدِ که در در جنوب غربی مشهد و انتهای بلوار وکیل اباد واقع شده و با بلوار عریض و زیبای وکیل آباد به میدان آزادی مرتبط می شود.پارک وکیل آباد به مساحت ۷۰ هکتار دارای طبیعتی فوق العاده است و از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار می باشد. می توان در این باغ زیبا از درخت های کهنسال نار و کاج و همچنین منظره ی فوق العاده ی رودخانه ی فصلی لذت برد.

6. روستای پاژ (زادگاه فردوسی)

روستای پاژ نام روستایی است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی مشهد و در تقاطع جاده ی کلات و کارده . این روستا یک خیابان اصلی با نام "فردوسی" دارد که از جاده ی کلات منشعب می شود و خیابان های فرعی آن نیز براساس همین خیابان اصلی شماره گذاری شده اند.در میانه روستای پاژ و در 700 متری شمال غرب آن دو تپه باستانی به چشم می‌خورد که به آثار و بقایای پاژ قدیم مربوط می‌باشند و موید پیشینه تاریخی این منطقه در سده‌های نخستین پس از اسلام تا قرن نهم و دهم هجری است.

 

نظر بدهید