اصطلاحات مورد نیاز در سفر و پرواز

اصطلاحات مورد نیاز در سفر و پرواز

اصطلاحات مورد نیاز در سفر هوایی

دوشنبه 4 دی 1396
6473

اصطلاحات مورد نیاز در سفر - پرواز

بلیط سیستمی:
این نوع بلیط ها به صورت یکپارچه هستند و در یک زمان مشخص نرخ آن در همه جا یکسان است. قیمت گذاری آن توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام می شود. اگر قصد داشته باشید برای چند ماه بعد بلیط خریداری کنید و یا احتمال کنسلی بلیط وجود داشته باشد ، باید بلیط سیستمی تهیه کنید. این نکته قابل توجه است که قیمت پرواز سیستمی تابع فصل سفر است و معمولا بالاتر از بلیط چارتر است. این نوع بلیط هم توسط هواپیمایی و هم آژانس ها به فروش می رسد. نرخ کودک در بلیط سیستمی کمتر از نرخ انسان بالغ است.

خرید بلیط چارتر

بلیط چارتر:
اگر یک آژانس هواپیمایی ، کل یا بخشی از صندلی های یک هواپیما را پیش خرید نمایند، به آن آژانس ، چارترکننده گفته می شود. بنابراین قیمت بلیط هم توسط همان آژانس تعیین می شود. با این حال قیمت بلیط چارتر معمولا از بلیط سیستمی پایین تر است. بر خلاف بلیط سیستمی بلیط چارتر قابل کنسلی یا تعویض نیست و اگر پس از پرداخت قصد کنسل کردن آنرا داشته باشید یا به پرواز خود نرسید ، هیچ مبلغی به شما برگشت داده نمی شود. یکی دیگر از تفاوت های بلیط چارتر و بلیط سیستمی  این است که نرخ کودک و بالغ معمولا در پرواز چارتر برابر است.

کلاس پروازی:
در یک هواپیما معمولا سه نوع بلیط قابل خریداری است.

۱- درجه ۱ یا First class که در بلیط با F نمایش داده می شود.
۲- تجاری یا Business Class که در بلیط با C نمایش داده می شود.
۳- اقتصادی یا Economy Class که در بلیط با Y نمایش داده می شود.

اغلب مسافران معمولا به دنبال کلاس اقتصادی هستند و بیشتر صندلی های هواپیما هم از این نوع هستند. تفاوت کلاس ها در خدمات ارایه شده به مسافر ، لوازم جانبی ، راحتی صندلی ، فاصله صندلی ها از یکدیگر و مواردی از این قبیل می باشد.

سن مسافر:
برای خرید بلیط هواپیما ، سه گروه سنی در نظر گرفته می شود. کودکان زیر ۲ سال infant یا نوزاد ، کودکان ۲ تا ۱۱ (یا ۱۲ سال) child و بالای ۱۱ سال ، بزرگسال یا Adult در نظر گرفته می شوند. برخی هواپیمایی ها افراد بالای ۶۰ سال را Senior در نظر می گیرند و نرخ متفاوتی را ارایه می کنند.

ترانسفر فرودگاهی:
ترنسفر یا ترانسفر فرودگاهی به وسیله نقلیه ای گفته می شود که معمولا در فرودگاه مقصد ، شما را به هتل محل اقامت می رساند. ترنسفر روی بلیط فروخته نمی شود و معمولا همراه تور ارایه می گردد. ترنسفر به درخواست مشتری می تواند به صورت تاکسی یا هلی کوپتر انجام شود. اما در حالت عادی به صورت گروهی و با مینی ون انجام می شود.

کارت پرواز:
یکی دیگر از اصطلاحات دیگر کارت پرواز است.
سوار شدن به هواپیما ، نیازمند بررسی مسافران و بار آنهاست. به همین دلیل همیشه به مسافران پروازهای داخلی توصیه می شود که یک ساعت پیش از پرواز و مسافران پروازهای خارجی ، ۳ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشند تا به موقع به کار آنها رسیدگی و به سمت هواپیما هدایت شوند. در فرودگاه باید گوش به زنگ باشید تا گیت یا دروازه ورودی مربوط به پرواز شما باز شود. در این بخش بار شما تحویل گرفته می شود و سپس یک Boarding pass یا کارت پرواز به شما داده می شود که به همراه بلیط ، مجوز ورود شما به داخل هواپیما است و شماره صندلی شما در آن درج گردیده است.

خرید بلیط چارتر

بار مجاز:
بار مجاز چیست؟  به میزان بار (چمدان بزرگ و ساک دستی) مسافر گفته می شود که می تواند بدون پرداخت هزینه اضافه همراه خود داشته باشد. چمدان بزرگ به قسمت بار هواپیما هدایت می شود و ساک دستی را می توان داخل هواپیما برد. قوانین هر هواپیمایی در مورد وزن و اندازه بسته ها متفاوت است و هنگام خرید بلیط باید به این مورد دقت نمایید. همراه داشتن فراتر از بار مجاز موجب پرداخت جریمه و حتی در مواردی عدم پذیرش باز می شود.

پرواز مستقیم و غیر مستقیم:
پروازی را که از مبدا حرکت و بدون توقف در بین راه در فرودگاه مقصد فرود بیاید ، پرواز مستقیم می گویند. در این حالت زمان سفر و زمان پرواز یکی است.

پروازی که در بین راه در یک یا چند مقصد توقف داشته باشد ، پرواز غیر مستقیم می گویند. در این حالت باید دقت کنید که چند ساعت زمان ترانزیت است. زمان ترانزیت مدت زمانی است که در فرودگاه واسطه باید صبر کنید تا زمان پرواز بعدی فرا برسد.

 

خرید آسان و ارزان بلیط هواپیما

نظر بدهید